Verder op Bornholm - Reisverslag uit Allinge, Denemarken van Irene Molen - WaarBenJij.nu Verder op Bornholm - Reisverslag uit Allinge, Denemarken van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Verder op Bornholm

Door: Jaapenirene

Blijf op de hoogte en volg Irene

27 Mei 2011 | Denemarken, Allinge

Jongelui, kom naar Bornholm.Het is werkelijk een paradijs!
Hier bij H&B is het helemaal Shangri La. Uit elk raam is het uitzicht groen. Voor loopt de tuin uit op een vallei waar elke ochtend ik een hert zie grazen, mogelijk dezelfde als ik de eeste dag zag, Aangrenzend aan de wei is een rotsige(er zijn rotsen genoeg op B, het is ook een export product) heuvel met hoge bomen, ideaal voor vogels . Die zijn overal, je hoort hun continue.

Verderop zijn meertjes, daar hoor je geweldige bass koren van padden. Honderden zitten daar en het is kennelijk paartijd, Die meertjes zijn ontstaan na het winnen van steen uit groeven, dat doen ze hier al honderden jaren, graniet en gneiss is een basis.

Zo is het groen ook een basis, letterlijk en figuurlijk.Het eiland heeft ook officiële doelen om binnen een aantal jaren (ik geloof in 2015) CO2 neutraal te zijn. Dat is een heel concept : Bright green Island.Voor meer info Google maar!

Het natuurschoon is subliem. Jaap en ik hebben schitterende wandelingen gemaakt. Dat laat ik illustreren door foto's tzt. ( hè, gelukkig het lang verhaal wordt julliee bespaart)
Wel moet ik nu even wat namen noemen zodat ik weet welke titel ik de foto's moet geven. Dat zal Florentine blij maken.

We liepen langs Hammershus (een grote ruïne ), langs de promontory van Sandvig-Allinge. Dat is het noordelijkste punt van Bornholm. (zie kaart, als het goed is zie je nu waar we zitten) Ze gebruiken de Hummerholmse schapen (grappige, enorm wollige beesten, heel schuw) om de vegitatie natuurlijk te houden. De ruïne van Simons' kapel ligt aan de kust.

Gisteren fietste we langs de oostkust tot de Dorendal . Dat is een kloof. Absoluut schitterend.
Wij vroegen de weg naar de waterval. Mensen zijn blij als ze je kunnen helpen. Voorbij de waterval kwamen wij een stel jongens tegen, 10-12 jaar. Ze waren lekker aan het klauteren en doen.Een (hijj zag eruit als Young vroeger) sprak mij aan het Deens, kennelijk vroeg hij wat. Ik zei "waterfall..." , je zag zij gezicht helemaal oplichten. Hij was zo ontsettend blij dat hij op weg was naar de waterval dat het mij ook heel blij maakten dat ik hem dat ,all be it in English, op weg kon helpen..

Het is voor oud een paradijs maar voor jong helemaal. Er zijn ook veel groepen schoolkinderen; die kom je tegen. Bodil vertelt mij dat alle kinderen in Denemarken Bornholm aandoen als schoolreisje. Dat begrijp ik heel goed. Fantastisch.Zo wordt respect voor de natuur met de paplepel ingegoten en dat zal zijn werking hebben in dat kinderleventje, zeker. En je kan hier , zoals ook inrest van Denemarken heel goed "wwoofen" Werken voor gratis kost en inwoning. Hubert neemt ook Wwoofers . Wij zaten gisteren mee gezellig te geselden ( 3 nationaliteiten , alles ging in het Engels)

Het is hier volkomen veilig "als je hier geen gekke dingen doet" zoals Hubert ons zegt. Er is criminaliteit; Bodil werkt met criminelen om hun on THE straight and narrow te helpen (maatschappelijk werkster :5 dagen per week elke week, met plezier! ) En er zijn genoeg gekke om Hubert aan het werk te houden (psychiatrisch verpleegkundige) Maar hier gaat de deur niet op slot ( ik kan mij niet Heugen dat ik ooit ergens heb geslapen waar dat zoi is) Heerlijk hoor ,geen geratel van sleutels (wel bij ons, wij doen de fietsen gewoon op slot)

Bornholm was voor ons een tussenstation, een handige overstap naar onze doel, Zweden, zeker omdat een vriend van de fiets hier zat. Ik had zelf nooit van het eiland gehoord hiervoor. Wij hebben hier maar nog een dag. Morgen stappen wij op de boot naar Zweden. Wij hebben nog maar een fractie van het eiland gezien. Er zijn ook nog vele musea en gallleries wat wij hadden kunnen bezoeken. Wij hadden hier het gehele vakantie kunnen spenderen. ( hei. , Irene waar ben je geweest tijdens je verlengdverlof?
Bornholm . Hè? Waar's dat?)

  • 27 Mei 2011 - 10:50

    Wil En Peter:

    Geweldig dat alles zo goed gaat en dat jullie genieten van al het moois dat er te zien en te horen is.

  • 27 Mei 2011 - 11:47

    Leone:

    Lieve Jaap en Irene, nog geen gelegenh eid gehad om jullie heel veel plezier en succes te wensen!!!! Geniet er samen van, liefs van Gert, Leone en Isabel xx

  • 31 Mei 2011 - 06:26

    Reinder:

    Hoi Irene en Jaap,
    Bornholm lijkt me ook een geweldige plek om een tai chi workshop te doen.

    Ben je alontspannen voor de les begint. Zo'n eiland is natuurlijk wel slecht voor de economie: geen security nodig, politie die zich verveelt, werkeloze slotenmakers, politici die niet scoren, wanhopige luie journalisten die nu er zelf op uit moeten om voor een article. Het is highest time voor een holiday resorts vakantiebungalows pretparken, pretparken;-). groeten, Reinder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 04 Mei 2011
Verslag gelezen: 1184
Totaal aantal bezoekers 141434

Voorgaande reizen:

23 Juli 2020 - 05 September 2020

Fietstoer Helsinki, Estland, Letland

11 Maart 2018 - 15 April 2018

Zuid Afrika 2018

14 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Fietstocht door Denemarken

13 Mei 2016 - 27 Mei 2016

Italie (zonder Jaap)

03 September 2015 - 26 September 2015

Irene en Young naar Bologna, Italie

14 Mei 2015 - 17 Mei 2015

Breda Jazz met vrienden op de fiets

11 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Jaap en Irene in Maleisie

11 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Jaap en Irene in Maleisie

15 Augustus 2014 - 20 Augustus 2014

Molenpolder, Utrecht

22 Februari 2014 - 27 Maart 2014

Zuid Afrika met Thea en Theo

24 November 2013 - 02 December 2013

Treinreis naar Frankfurt, Remscheid en Dinslaken

19 Mei 2013 - 21 Juni 2013

Fietsen van Berlijn tot Hamburg

30 Maart 2012 - 14 April 2012

Fietsen in Oost Vlaanderen en Limburg

19 Mei 2011 - 28 Juni 2011

Fietsen in Zweden

Landen bezocht: