De overtocht van Bornholm naar Zweden - Reisverslag uit Välje, Zweden van Irene Molen - WaarBenJij.nu De overtocht van Bornholm naar Zweden - Reisverslag uit Välje, Zweden van Irene Molen - WaarBenJij.nu

De overtocht van Bornholm naar Zweden

Door: Jaapenirene

Blijf op de hoogte en volg Irene

01 Juni 2011 | Zweden, Välje

"You're 3 weeks too early!" zei de meneer wie afvroeg wat wij zo vroeg aan het doen zijn bij de kade van Allinge. Oops! Een majooor logistiieke fout, en dat mijne. Ik had mij blind gestaard op dat handige overtocht van Allinge naar Smirnishamn maar geen rekening gehouden met de start van het seizoen. En wij hadden in Allinge ook niet gecontroleerd hoe en wat. Dus..

Nou dat betekent de heuvel op weer naar H & B, en dan 25 km naar Ronne en de Ferry
Naar Ystad nemen. ( dat betekent ook een heel stuk langer in Zweden fietsen voordat wij onze volgende bestemming:Oland bereiken, zeker een hele dag extra fietsen dus )
Jaap scheldt mij niet uit .Bovendien draagt , of te wel, hij houdt de fietsen tegen bij een afdaling van 22%. (na een reconnaisance te hebben uitgevoerd over het gehele traject)Moet jij eens proberen! Da"'s nou heldenwerk. ( bij St. Jon"'s kapel)

De overtocht valt mee ( ik ben bovendien totaal niet voorbereidt op plan B, Reinder, waar was jij toen ik aan het voorbereiden was?!) Ik had al gauw de omgeving van Ystad overgeslagen toen Ik wist dat wij dat anderen veel handiger overtocht zou maken. Ugh, you live and learn.En nu hebben wij wind mee, gelukkig.

Efin, het klimmen en dalen in Zweden is tot nu toe wel iets minder heftig als in Bornholm, maar het is PT jongens. Errrug goed voor het tikkertje. echt zweten en ook regelmatig afstappen. Dat plus een aantal keren fout gefietst (omdat wij liever niet op een drukke verkeersweg wilde )maakt dat wij niet ver zijn.(Tomelilla) Maar wij hebben wel de 50 km gehaald. Ons dagelijks minimale streven tijdens onze trek naar Oland. Het is de bedoeling dat wij woensdag 1 juni ( Marja's verjaardag) aankloppen bij Jenny & Sven bij Hulterstad op Oland.

Wij overnachten in wat lijkt op een museum. Een groot huis met diverse logeerkamers ingericht met Antieke meubels en oude boeken
Wel eigen wc en douche, met gebruik van een vol ingerichte keuken. Je gebruikt je eigen slaapzak. En ik heb mijn microvezel handdoek voor het eerst gebruikt. De prijs is binnen het budget plus je kan dan zelf koken. Ideaal.

Maar ik heb wel heimwee naar Bornholm....


Dag 2 van de grote trek.

Wij hebben nog steeds wind mee. Dat is een geweldige voordeel. Wij eten kilometers vooral wanneer de grote vlakte komt rondom Arhus. Het lijkt mij heel vruchtbaar daar, net als zoveel van Zweden Heerlijk,hele stukken in zijn topvernelling, dat is altijd een zeldzaamheid, ook in Nl.
In Arhus hopen wij op om een trein rit te scoren, want daar ligt spoor. Dat wordt zo op de kaart aangeduidt. Maar dat blijkt niet het geval te zijn. Er is wel spoor, maar dat ligt er verroest enverlaten bij.

Door fietsen dus .Het regent, Het wordt laat, schemerig, donker zelfs (dat duurt in Zweden nog langer als bij ons) Het zoeken naar een overnachting wil maar niet lukken. In een stadje waar wij op hadden gemikt blijkt de enige hotel dicht te zijn. Dat is een industriële stad dus er komt geen kip. Verder... Een B&b aan we soort snelweg , maar daar moet je voor bellen en wij hebben natuurlijk geen mobiel....Verder, ah ik zie een bordje met bed teken, Villa nog wat. ...ik focus daarop.

Kaboom! Crash.Plots lig ik op het nattte asfalt.Het was een harde klap. Ik had een spoor gekruist wat schuin over de weg lipe en mijn achterband bleef erin haken. Jaap spoed zich naar mij toe, " oh blijf liggen blijf liggen, oh oh" , maar ik probeer mijzelf overeind te hijssen. Gelukkig, alles doet het nog, geen extreme pijn. Wij lopen nu voort naar de Villa...

Dat ziet er prachtig uit, een grote tuin, met lichtjes en pergola"s, een groot terras met een aantal grote zonnesshermen. Maar alweer niemand thuis. Er branden wel een aantal lichten maar geen mens te speuren. Jaap zegt " Laten wij hier onder deze schermen slapen," Ik zeg "Wat?!" Maar uiteindelijk zie ik het ook als de beste oplossing. Doorgaan in donker in dit weer ( het is nu ook echt koud ).Wij maken onze plannen voor de nacht. Ik zal op een houten bank slapen, (Jaap:" Dan slaap je op mijn slaapzak om het wat zachter te maken" ik:" Je hebt hem zelf hard nodig! Ben je helemaal ...natuurlijk doe ik dat niet") Ik stel voor een bed voor Jaap te maken met stoelen dat op het terras staan, maar Jaap zegt "nee , het is goed bedoeld , maar ik blijf zitten" ( wij weten al dat Jaap goed rechtop kan slapen...)

Zo zijn we aan het scharrelen om onze voorbereidingen te maken ( we moeten eerst nog eten) en wie komt aan maar de eigenaaress met haar hond! Zij was aan het schilderen geweest in de kelder en had ons niet gehoord. Wat een opluchting. Iedereen blij. Wij verkassen de boel naar een prachtige kamer. Er is ook een Black room and à White room. Dat zijn relax kamers met massage stoelen. Met lichten versierd, je kunt er ook muziek luisteren. Dus wij nemen nog een massage , fantastisch na z"n dag...Dit allemaal op Villa Valjensa in Valje. En Z'n stoel staat op mijn verjaardagslijstje!


  • 01 Juni 2011 - 13:49

    Wil En Peter:

    Echt iets voor Irene, dat met die pont. Blij dat jullie toch nog onderdak hebben gevonden. Het is koud 's nachts in Zweden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 04 Mei 2011
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 142354

Voorgaande reizen:

23 Juli 2020 - 05 September 2020

Fietstoer Helsinki, Estland, Letland

11 Maart 2018 - 15 April 2018

Zuid Afrika 2018

14 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Fietstocht door Denemarken

13 Mei 2016 - 27 Mei 2016

Italie (zonder Jaap)

03 September 2015 - 26 September 2015

Irene en Young naar Bologna, Italie

14 Mei 2015 - 17 Mei 2015

Breda Jazz met vrienden op de fiets

11 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Jaap en Irene in Maleisie

11 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Jaap en Irene in Maleisie

15 Augustus 2014 - 20 Augustus 2014

Molenpolder, Utrecht

22 Februari 2014 - 27 Maart 2014

Zuid Afrika met Thea en Theo

24 November 2013 - 02 December 2013

Treinreis naar Frankfurt, Remscheid en Dinslaken

19 Mei 2013 - 21 Juni 2013

Fietsen van Berlijn tot Hamburg

30 Maart 2012 - 14 April 2012

Fietsen in Oost Vlaanderen en Limburg

19 Mei 2011 - 28 Juni 2011

Fietsen in Zweden

Landen bezocht: