Van Korsberga naar Vaxjo - Reisverslag uit Visby, Zweden van Irene Molen - WaarBenJij.nu Van Korsberga naar Vaxjo - Reisverslag uit Visby, Zweden van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Van Korsberga naar Vaxjo

Door: Jaapenirene

Blijf op de hoogte en volg Irene

28 Juni 2011 | Zweden, Visby

Het wordt vandaag een flinke rit. Met het klimmen is 50km onze max. Je wilt ook af en toe pauzeren. Veel meer als dat heb je geen tijd voor. Foto's maken is er ook niet bij want de camera zit opgeborgen in derugzak. Op de eilanden lukte het om de camera op mijn borst te laten rusten , opgebonden mbv de sjaal van Bon zodat hij niet bungelde , maar met deze lange ritten is het te gevaarlijk. Wij moeten vandaag 70 km.
.
Het weer is niet meer zo goed, regenachtig, buien, zijwind.Ik doe mijn regen broek aan, gelukkig heb ik hem meegebracht . Jaap heeft zijn regenjack aan, de broek niet (dat is voor als het doorregent) Maar de regen is af en aan. Als wij in een stadje zijn plenst het echt. Ik doe boodschappen terwijl Jaap droog binnen zit. Wij lunchen ditmaal in een bushokje aan de overkant,met uitzicht op de weg en voorbijgaande auto"s Wij kunnen de boel redelijk droog inpakken. Uiteindelijk moeten wij toch verder in de regen. Dat is ok als je maar je Regenkleding aan hebt. Wij hebben ervaring genoeg met regen in NL. Maar het blijft buiig, Jaap"'s regenbroek wordt niet gebruikt.
Via de internet heb ik kunnen constateren dat er een vandrerum zit ten noorden van Vaxjo. Het lijkt er mooi te zitten aan het water. Wij willen hier 2 nachten blijven.
Wij naderen de stad Vaxjo, en ik hoor geschreeuw van achter mij. " Mijn fiets is stuk! Hij schakelt niet meer!"
Het blijkt dat Jaap's versnellingskabel in tweeën is, en zijn fiets zit in zijn 5. Dat is dan moeilijk optrekken en klimmen is moeilijk.Gelukkig hoeven wij de vandrerum te vinden en in deze stad is er heus wel een fietsenmaker. Als het ergens moest gebeuren is dit wel ongeveer de juiste plek.
Wij vinden de vandrerum, alweer zijn wij door de regen en dit en dat laat. Wij komen voor een dichtte vandrerum. Er is een camping ernaast en daar is wel nog iemand achter de balie. Zij belt voor mij maar de vandrerum is vol! Ja vakantie tijd is aangebroken en de gouden tijden van zomaar ergens aankloppen zijn voorbij. Maar er is nog wel een stuga beschikbaar. Gelukkig want verder zoeken met alles nattig, een kapotte fiets en het wordt alleen maar later...
Dit is onze eerste ervaring met een stuga. Een trekkershut zonder water (wel electriciteit) .Wel eigen koelkast, magnetron, kookplaat en natuurlijk TV ( geen kast) Je gebruikt de faciliteiten van de camping. Als je dat wilt doen moet je niet vergeten je electronisch kaartje (makkelijker gezegd als gedaan) Het leven gaat plots heel wat stroever, wij maken maar moeilijk de transitie van doorgewinterdevandrerummers naar kampeerders. Als ik 'savonds ga douchen (het is alweer laat) krijg ik alleen maar koud water. Het warm water is kennelijk op maar ik verlang echt naar een douche. Ik probeer alle douche's in beide gebouwen en kies uiteindelijk toch voor de koudedouche. Als ik aan het aankleden ben merk ik een klein electronisch kastje. À, als je daar je pasje tegenhoudt reageert hij! Zou dat het heet water betekenen? Ja! Ik ga als nog onder de warme douche!
Als ik 'sochtends ga uitchecken willen ze 7kronen per douche! "This is ridiculous! Totally ridiculous."Ze vragen veel meer voor een Stuga maar je krijgt daar een stuk minder. Ik vent wat meer frustraties daar aan de balie (een andere dame als de afgelopen avond)"I'm so sorry , it's not your fault," zeg ik, maar ik doe het toch!

Wij besluiten om onze Camping Experience te beperken tot een nacht.Wij willen wel Vaxjo bekijken en via de internet (godzijdank is deze wonder voor ons beschikbaar) kan ik een vandrerum bespreken. We moeten daar tussen 18h00 en 19h00 zijn. Dat zal perfect aansluiten op onze dagje Vaxjo!

Na mijn gekanker aan de balie vertrekken wij richting centrum. Wij vinden als eerste een fietsenmaker wie Jaap's fiets kan repareren. Grandioos. Wij moeten aan het eind van de dag. De fiets weer ophalen. Ideaal, want dichtbij is het Smaland museum met oa glas! Eerst bezoeken wij de naastliggende Emigranten museum. Heel interessant om te leren. Over Ellis' island en de emigranten vanuit Zweden naar Amerika. In 50 jaar ongeveer zijn wel 12 miljoen mensen geëmigreerd naar Am. Veelal vanuiit Europa. We praten over 1860 - 1910. Ongelofelijk hoe dat ging. Het was ook erg leuk opgezet met Engelse tekst.

En dan de glasmuseum! Ik vertelde al dat glas 'groot' is in Zweden. Veel ateljees langs de weg. Wij hebben maar een bezocht ook omdat het bij ons is kijken kijken niet kopen. In de museum is het gewoon kwijlen. Zooo mooi. Kamer naar kamer vol van de meest uiteenlopende stukken. En je mag foto's maken! Dat is schitterend, mijn allerfavorite onderwerp. Je kan zulke mooie eigen plaatjes maken met gebruik van de weerspiegeling en schaduwen.En ze zijn ongelofelijk knap met het glas, de kleuren, texturen, ingevowen patronen. Wij blijven tot sluitingstijd ( nou Jaap moet eerder weg om zijn fiets te gaan halen. Er is voor hem een stuk met geschiedinis dus iedereen is blij)

Op naar de vandrerum. "Oh we love your tattoos! " zeg. Ik tegen de eigenaar. "And your website workshop like à dream!" "Thanks, I developed myself " Het is een duidelijke site waar je bespreekt ( Dan zit je er wel aan vast) Je krijgt een boekingsnr gelijk maar je hoeft niet je kreditcard gegevens prijs te geven; (trouwens die heb ik thuis gelaten maar dat soort hebben wij ook meegemaakt)
Het verblijf is prima in Vaxjo city vandrerum!

  • 28 Juni 2011 - 21:30

    Reinder:

    Hoi Jaap en Irene,
    Sterkte met de laatste loodjes!

  • 29 Juni 2011 - 06:55

    Wil & Peter:

    Krijg de induk dat Jaap aan een nieuwe fiets toe is. Jammer dat het weer slechter is geworden. Kon ook niet anders als je zo lang met de fiets onderweg bent.
    Jammer van de slechte ervaring met de camping. Zo'n reis zonder creditcard?
    Nog veel plezier verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 04 Mei 2011
Verslag gelezen: 10276
Totaal aantal bezoekers 142108

Voorgaande reizen:

23 Juli 2020 - 05 September 2020

Fietstoer Helsinki, Estland, Letland

11 Maart 2018 - 15 April 2018

Zuid Afrika 2018

14 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Fietstocht door Denemarken

13 Mei 2016 - 27 Mei 2016

Italie (zonder Jaap)

03 September 2015 - 26 September 2015

Irene en Young naar Bologna, Italie

14 Mei 2015 - 17 Mei 2015

Breda Jazz met vrienden op de fiets

11 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Jaap en Irene in Maleisie

11 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Jaap en Irene in Maleisie

15 Augustus 2014 - 20 Augustus 2014

Molenpolder, Utrecht

22 Februari 2014 - 27 Maart 2014

Zuid Afrika met Thea en Theo

24 November 2013 - 02 December 2013

Treinreis naar Frankfurt, Remscheid en Dinslaken

19 Mei 2013 - 21 Juni 2013

Fietsen van Berlijn tot Hamburg

30 Maart 2012 - 14 April 2012

Fietsen in Oost Vlaanderen en Limburg

19 Mei 2011 - 28 Juni 2011

Fietsen in Zweden

Landen bezocht: