Van Skarelid naar Koppendal - Reisverslag uit Visby, Zweden van Irene Molen - WaarBenJij.nu Van Skarelid naar Koppendal - Reisverslag uit Visby, Zweden van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Van Skarelid naar Koppendal

Door: Jaapenirene

Blijf op de hoogte en volg Irene

01 Juli 2011 | Zweden, Visby

Wij hebben tegenwind vanuit het weste. Voor het eerst, dus wij mogen niet klagen maar het maakt het allemaal een stuk moeilijker, vooral op de Zweedse kant. Eenmaal met de pont naar Helsingor gaat het wel. Dan beschermt het land je en bovendien is het zijwind, heel anders.
Inderdaad, deze kust is bezaaid met kasten van huizen met uitzicht op de Oresund, zo noemen ze het. Het fietspad loopt langs de kust, dus dat is mooi. En er is überhaupt fietspad, wel nodig ook langs deze drukke weg. Er is ook een snelweg dat Helsingor en Kopenhagen verbindt. Dit is het meestbevolkt gebied van Denemarken.(inclusief Kopenhagen)
Denemarken heeft 5,1 miljoen inwoners en het oppervlakte is zowat dat van NL.
Wij vinden de B&B redelijk makkelijk. Ja , het is hier echt alleen een kamer met bijna eigen badkamer, en je kan thee zetten. Maar wij worden niet meer verwent met de faciliteiten van de vandrerum (zo ver ik kan vogelen hebben ook de B&Bs in Zweden kookgelegeheid) Maar het is verder rustig, het huis is in een cul de sac. Deze wijk is alleen maar doodlopend. Alle huizen schuilen zich achter hoge heggen. Er is wel altijd iemand met zijn heg bezig : met motor dus alleen dat verstoort de rust.
Maar avondwandelingen hebben wij al een poos niet gedaaan. Het komt er niet van.Het is heel gauw te laat.

De volgende dag gaan wij naar Louisiana, een beroemde museum. De mooiste privé museum ter wereld, zo luidt de gids. Het ligt inderdaad heel mooi met prachtige tuinen met uitzicht op de sund.
Wij vermaken ons daar de hele dag, ook Jaap wie liever oude kunst ziet dan dit moderne wat ze hier hebben. Maar er is van alles wat. Ontsettend veel beelden van die Italiaan, Florentine ?Pincetti. Die lange uitgestrekte figuren weet je nog wel dat wij die in de Kunsthal hebben gezien. En video's . Erg knap. Een speelt nog steeds door mijn hoofd. En David Hockney (Aart!) met iPad art. En de ontwikkeling van bv een portret op de iPad. Ik was gefascineerd maar Jaap zei, " Is dit nou kunst!?Rembrandt zou in zijn graf omdraaien"Ook veel architectuur.
Wij vermaken ons daar de gehele dag en het is een makkelijke 10km naar huis.

• 01 Juli 2011 - 08:55

Wil & Peter:

Gewoon nog een keer tekenen en dan ligt Rembrandt weer recht.
    Is nu eenmaal een nieuwe kunstvorm en beiden hebben bestaansrecht. Als de iPad er in zijn tijd was geweest had Rembrandt hem waarschijnlijk ook gebruikt, al was het maar om schetsen te maken.