Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Irene Molen - WaarBenJij.nu Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Kopenhagen

Door: Jaapenirene

Blijf op de hoogte en volg Irene

24 Mei 2011 | Denemarken, Kopenhagen

De stad in! Eerst maar beginnen bij de touristenburo. Een gratis kaart van de stad ! En folders van zoooo veel. Het is echt kiezen. Nu is het mooi weer dus liever buiten blijven en we willen wat van de stad zien dus het wordt de route met stippelijn. In Kopenhagen zijn er wel toeristen maar ze hebben niet de overhand. Je krijgt het gevoel dat je tussen het dagelijks leven van de Denen loopt en dat is heel prettig. De stad suist en doet, terrassen zijn vol en de welvaart blinkt.Prima.

Wij stuiteren op een fototentonstelling (nattuur foto's met een groene boodschap plus wat van Bornholm , onze volgende bestemming ) ,buiten; uitegerust op dezelfed manier als daar in Breda ,Aart. Daar op dat zelfde plein zijn Chinezen aan het mediteren, zij maken deel uit van een organisatie Falun nog wat . Deze mensen worden gemarteld en hun organen worden doorverkocht ( maw ze gaan zelf dood ). Alleen omdat ze willen mediteren! Kennelijk zijn er zo veel aanhangers van Falun... Dat de autoriteiten bedreigt voelen en ze hun proberen uit te roeien. Folders werden uitgedeelt en je kan foto's en artikelen bekijken over dit onderwerp. Het doel ervan is om bewustzijn te creëren ...Dat doen wij dan, en zijn extra blij met onze bestaan en dat dit allen mogelijk is

Dan naar Tivoli.
In de avond. Eerst picknicken in een 2 persoonsstrandstoel; voor ons een pantomime In de openlucht. Vervolgens een optreden van een zangares plus band , ook in z'n zelfde strandstoel. Het wordt echt fris dus het is all hands on deck om warm te blijven. Tivoli is prachtig: lichten, fonteinen. Als je je bloed wil laten centrifugeren en je organen wil laten klotsen kan dat. Gelukkig doen wij dat niet.

Mijn indruk van Kopenhagen:
Een geordend , welvarende stad. Misschien wonen meerendeel van de mensen vrij klein behuisd in appartementen 4/5 hoog zonder balkons(echt een zeldzaamheid), zonder lift ( dat is niet verplicht zoals in Nl). Elk overloop in het trappenhuis heeft een ingebouwde uitklapstoel mocht je op adem willen komen tijdens de klim.De mensen zijn niet dik, dikke zijn ook een zeldzaamheid.Ze zijn actief, veel joggen, vooral dames. De parken crioellen van de activiteit. Je wil van zelf meedoen als je het ziet.Er lijken veel kinderen te zijn maar ze domineren niet . En het is schoon. Niet sprankelend ( ook hier de bierdrinkers voor wie het blikje te zwaar is om na de prullenbak te dragen) Geen wolkenkrabbers. Een paar mini hoge gebouwen buiten de binnenstad. Veel sirenes, meer als wat je zou verwachten in deze rustigogende stad. Wij waren er wel vrijdag en zaterdag. Zondag was het rustiger.

De mensen zijn uiterst vriendelijk, beschaafd en behulpzaam. Echt een plezier.
Wij hadden natuurlijk veels te weinig tijd ,wij hebben een fractie gezien maar het is goed zo.

Nu zijn wij op weg naar Bornholm. Wij kunnen liggen! In onze slaapzakken.
Jaap ligt al in zijn op kKoninginnedag-in-Drachten-aangeschafte-dank zij -mij Slaapzak! Er is amper deining .Super!

Het verhaal van onze aankomst dag lijkt verdwenen. Een heel verhaal maar zo te zien zal ik dat opnieuw moeten doen, an abridged version. Wees blij want het was wel een heel lang verhaal. Het verhaal over Ann / Alma krijg je nog wel.Ik ga maar ook op een oor, kijk hoe dat is.

Liefs Irene en namens Jaap in Dromenland

• 24 Mei 2011 - 20:31

Wil & Peter:

Toch maar eens naar toe gaan, dat Kopenhagen. Denken we nooit aan, maar we moeten het maar eens doen. Veel plezier op de volgende etappe.

• 25 Mei 2011 - 06:31

Reinder:

Hoi Jaap en Irene, fijn dat jullie Kopenhagen bereikt hebben zonder veel problemen. Als je reist van A naar B kun je er beter rekening mee houden dat je je verwachtingen soms niet in de realiteit uitkomen. Da's normaal. Zelf bedenk ik vaak tevoren wat dan anders gaan te doen(plan B ipv plan A of anders plan C). Dat heeft me veel ellende en tijd bespaard tijdens mijn wandeltochten.
    Tot chi's, Reinder