Dag 30 Van Samso naar Aarhus - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Irene Molen - WaarBenJij.nu Dag 30 Van Samso naar Aarhus - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Dag 30 Van Samso naar Aarhus

Door: Irene

13 Juni 2017 | Denemarken, Århus

We hebben tijd genoeg om relaxed onze vertrekrituelen uit te voeren terwijl Nanna bij de kapper is. Zo heeft Sago gezelschap tijdens haar afwezigheid. Zo is het telkens 'sochtends gegaan: Nanna bij haar Environmental symposium onderwijl wij ons gereed maken voor de dag.Vervolgens verdwijnen wij tot in de avond zodat zij haar huis en keuken voor zichzelf heeft.
Nanna is van plan met Sago naar het strand te gaan na ons vertrek. Zij heeft onlangs haar auto weggedaan en in de plaats heeft zij sinds gisteren een splinternieuwe e-bakfiets om met Sago ritjes te maken. Zij heeft Sago erin gelokt en op proef de weg op en neer gereden.Sago vond dit een beetje onzinnig maar als hij beloont wordt met een koele duik wat hij heerlijk vindt zal hij gauw genoeg genieten op zijn bakfiets. Hier hebben we het over en meer voor ons  vertrek. Jaap speelt met Sago en zijn bal wat Sago maar moeilijk los laat als hij hem eenmaal in zijn bek heeft. Jaap moet hem met een ander speeltje afleiden. Zo wordt Sago lekker verwend.
Nanna praat met Sago in het Deens.Hij lijkt haar totaal te begrijpen en gehoorzaamt volledig. Het is een hond die nooit heeft geblaft, nog nooit.Zij heeft hem nu 3 jaar, gekocht nadat zij een fietstocht heeft gemaakt 2500km  in 8 weken rondom Schotland . Zij heeft het veel over deze voor haar bijzondere ervaring. Zij fietste op een vouwfiets met karretje waarin ook kampeerspullen waren.Kamperen dus na al dat gefiets voor een vrouw op leeftijd met een kunstknie.
We hebben het zo ontzettend fijn en goed gehad met deze bijzondere vrouw en haar dierenfamilie.
Het is een korte rit van Pillemark naar de veer bij Saelvig . Wij nemen de veer naar Hou op Jutland. Ook deze veer kan veel stouwen. Er is veel export van landbouwprodukten naar het vasteland. Het wordt een heerlijke rit op deze winderige, zonnige dag; het goedkoopste en fijnste van allemaal. We zitten/ liggen buiten,uit de wind, heerlijk rustig.
Tijdens het fietsen naar Aarhus ben ik telkens ervan bewust dat wij veel geluk hebben dat wij juist deze dag deze rit maken. Oorspronkelijk had ik Odde, niet ver van Hou, afgesproken. Deze persoon annuleerde en wij regelde vervolgens een terugkeer naar Lone en Kurt in Aarhus. Dat betekent dat wij ook vanuit hun vertrekken, een rit van een paar km de heuvel af naar het station.
Wij maken een stop bij Rude beach. Wij hebben het gevoel dat wij ons een lange pauze hier kunnen permitteren. We zitten lekker uit de wind. Ik zie een stel strippen en vanaf de jetty het water in gaan al is het kort. Ik vind dat een goed idee,  mezelf in het  Baltische water dompelen.
Terwijl wij eten komt een wandelclub aan, 15 mensen en ze gaan rondom de jetty staan kwekken. Een hele tijd. Ze gaan toch geen stokje voor mijn plan steken? Wij observeren het gedrag van onze medemens. Diegene met 2 loopstokken, een grote man die niet in de conversaties deelneemt,schat ik in als de leider. Hij zal het moment van vertrek begeleiden denk ik.En ja , hij gaat eerst dichterbij een groepje staan, dat groepje breekt een beetje op, het groepje mannen aan de eind van de jetty komt langzaam terug naar de groep.Op een geven moment geeft de man een paar tikken op de grond met die stokken, begint te lopen en de groep volgt. Gelukkig, het maakt het hier een stuk rustiger en ik kan mijn plan uit voeren.
Gefocust en vastberaden ga ik het water in. Het gaat niet als je voetje voor voetje doet, dat gaat niet lukken. Het water is ijzig, heel schoon en verfrissend. Ik geef een paar gillen, maak een paar zwembewegingen en ga er gauw weer uit. Ik voel me opgekikkerd.
We fietsen verder langs de kust naar Aarhus. Het is een mooie route, veel op en neer en we hebben wind tegen. De fietsroute wordt grint en we moeten uit de fjordwand klimmen om terug te komen op asfalt. Dat is een zware klim met bepakte fiets.
 We stoppen bij het Moesgaard museum, een beroemd museum van Aarhus. Het is een heel groot complex met tuinen en een podium wordt opgebouwd. Later vertelt Lone dat zij hier naar een theaterstuk gaan. Het ligt er prachtig tussen de bossen, een hele oude (bijna) oerbos. Door deze uitgestrekte bos fietsen we Aarhus binnen en komen uit dichtbij de havens en oude stad waar wij niet eerder geweest zijn. Al gauw komen we op uitsluitend fietspaden, een circuit dwars door de stad.
Vervolgens de bekende lange heuvel op naar onze logies. Daar is het als thuiskomen. Wij eten uit de voorraden die ik nog heb want het is te laat om boodschappen te doen.