Dag 8 Mando - Reisverslag uit Kolding, Denemarken van Irene Molen - WaarBenJij.nu Dag 8 Mando - Reisverslag uit Kolding, Denemarken van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Dag 8 Mando

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

22 Mei 2017 | Denemarken, Kolding

Het lijkt een bejaardenuitje: toeringcars met veel grijs in allerlei vorm. We zijn ruim op tijd en verkennen de buiten kant van het gebouw van het bezoekerscentrum. Die is nog dicht, ze willen niet dat het een plasplek wordt. Ik zie veel mensen de deur proberen en denken (zoals ik zelf) ik houd het wel op tot de overkant.Toch als je van ver komt met de bus...Maar opmerkelijk is dat het een state of the art gebouw lijkt helemaal bedekt met riet tot aan de grond,prachtig gestyleerd. Ik weet niet of er verband is ( aan het wc gedrag niet) maar Mandobussen is big business. Het floreert: men is er afhankelijk van om naar het eiland te komen. Men gaat kennelijk niet graag met eigen auto. En men vindt het kennelijk oke om na 4 uurtjes weer retour te gaan.Dan is men uitgekeken en wil weer naar huis. In tegenstelling hoe ik er eerst over dacht: Mando wil niet langer als 5 uur werken...ik heb veel geprakiseerd over dit uitje.

Ik vraag over de terugreis als ik het kaartje koop (hier krijgen we spontaan 10k  pp korting op) Meneer kijkt op zijn mobieltje : ja, er is een bus om 17h00. Nog te vroeg als ik naar de seals ga maar dat geeft Jaap nog 3 uur op het  eiland. Ik vraag over het lift idee: ' You can try' met schouders opgetrokken.

We rijden op de het open bovendek van de stampvolle bus: leuk! We hebben schitterend weer.

Mando....mondo...het is een ronde eiland, oestervorm, door een dijk omringt behalve bij een reeks magere duin. Daar tegen ligt het dorpje. Er wonen 35 mensen op het eiland.

Eerst naar de openbare wc, er is niet eens z'n run erop. En vervolgens vermaken we ons rijkelijk op het stille strand.

Het is tijd om afscheid te nemen. Ik op de wagen vol Nederlanders! Twee sterke paarden trekken ons voort, eerst op het fietspad en vervolgens over de duinrand en hobbel de hobbel een brede strand over. Ik houd stevig vast aan de karrand om niet uit te kiepen.Aan de rand van het water staan we stil.We gaan staan tot de kuiten in stil water en bekijken de zeeleeuwen wie rusten op een zandbank aan de overkant. Er zijn misschien 50, dikke blubberige massa's. Ze zijn goed te zien behalve de afstand is tamelijk ver. Ik probeer met de uitgaande tij telkens een stap dichterbij te komen. Een zwempak of in ieder geval korte broek was handig geweest. Het water is niet koud, dieper wel. Ik staar door mijn kleine kijkertje. Er zijn een paar jonkies wie in het water spelen, ze zijn veel donkerder als de beige ouders.
Ik had me voorgenomen om mijn landgenoten voor een lift te vragen maar het komt er niet van. Als  we terug zijn gaat ieder zijn gang met verbazende snelheid. Ik bereid me voor op een looptocht naar de overkant. Eerst de eiland doorkruisen: ongeveer 4 km . In al die tijd komt er een voertuig langs maar die gaat voorbij zonder te stoppen. Als ik bijna bij de dijk ben komt er een van uit een zijweg, net te ver om mijn uitstekende hand te zien. Vervolgens de dijk over en de causeway op. Er is eerst een stuk asfalt en als dit overgaat in losse stenen komt er een auto aan. Twee vrouwen met open ramen, dit moet het worden! Inderdaad zij stoppen. De stationcar is vol spul, maar een van de vrouwen kruipt er tussen en laat mij voorin zitten. Ze zijn oesters wezen oogsten, ze laten me eentje zien. Terwijl we rijden spreek ik steeds me dankbaarheid uit en hoe ze me gered hebben. Ik ratel maar door maar ik denk niet dat er veel aankomt bij deze oerdeense vrouwen op leeftijd.   De bestuurster rijdt snel over de losse stenen en ik besef wat een geluk ik heb om dit niet te hoeven lopen. Als wij de paar km rijden op het vaste land naar het busstation zien wij Jaap aankomen rijden.Ik zeg: ' Oh he should have been home, he's come to look for me!' Er is veel hilariteit in de auto. 

Als we bij het station verenigd zijn vertelt Jaap dat hij met de bus vol kinderen via andere route is gekomen. Ze zijn gestopt zodat de kinderen konden ravotten in het waddengebied. De rit duurde zo lang dat hij besloot om op me te wachten en kwam kijken of hij me al zag aankomen. Eind goed al goed!

  • 27 Mei 2017 - 12:24

    Peter:

    Dat is een leuk dagje geweest, zeg.

    Helaas ontvangen Wil en ik jullie mail, van Waar ben jij nu, niet meer. Waarschijnlijk staan onze oude mailadressen er nog in. Ik zoek jullie berichten wel op op de site van waar ben jij nu.

  • 27 Mei 2017 - 17:14

    Fred En Margie:

    Hoi, ik heb kennelijk een paar mails gemist, maar nu alles tegelijk gelezen, inclusief je gedicht. Mooi om zo gevoelens over te brengen.
    Geniet nog even door, dan genieten wij ook. Kus van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 04 Mei 2011
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 142097

Voorgaande reizen:

23 Juli 2020 - 05 September 2020

Fietstoer Helsinki, Estland, Letland

11 Maart 2018 - 15 April 2018

Zuid Afrika 2018

14 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Fietstocht door Denemarken

13 Mei 2016 - 27 Mei 2016

Italie (zonder Jaap)

03 September 2015 - 26 September 2015

Irene en Young naar Bologna, Italie

14 Mei 2015 - 17 Mei 2015

Breda Jazz met vrienden op de fiets

11 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Jaap en Irene in Maleisie

11 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Jaap en Irene in Maleisie

15 Augustus 2014 - 20 Augustus 2014

Molenpolder, Utrecht

22 Februari 2014 - 27 Maart 2014

Zuid Afrika met Thea en Theo

24 November 2013 - 02 December 2013

Treinreis naar Frankfurt, Remscheid en Dinslaken

19 Mei 2013 - 21 Juni 2013

Fietsen van Berlijn tot Hamburg

30 Maart 2012 - 14 April 2012

Fietsen in Oost Vlaanderen en Limburg

19 Mei 2011 - 28 Juni 2011

Fietsen in Zweden

Landen bezocht: