Cesis : Dag 1 - Reisverslag uit Cēsis, Letland van Irene Molen - WaarBenJij.nu Cesis : Dag 1 - Reisverslag uit Cēsis, Letland van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Cesis : Dag 1

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

13 Augustus 2020 | Letland, Cēsis

Het eerste waar ik ‘sochtends naar kijk is mijn mobieltje. Nog geen gehoor van Elina. Eerst maar naar buiten, mijn oefeningen doen. Ik vind een mooi plekje in de tuin van een hotel, beschut , schaduwrijk, je ziet geen mens.
Thuis nog steeds niks. Ik sms maar weer. Ik kan geenplan b bedenken. Terwijl we nog aan het ontbijtfruit zitten (doen we ook als eerste) gaat de deurbel. Een man, Nauris. Buitenadem. Hij verontschuldigt zich , Elina’s phone is very broken, and somehow he got my message, and he’s very sorry. No problem zeg ik. Let’s see about the plate. Hij zet de koekenpan op, nog altijd wachtend voor inhoud. Doet knopje aan, menu, graden kan je instellen en aan gaat ie! Ik zeg oh! Ik haal de bloemkool uit de koelkast en zeg we tried it with this. En inderdaad , geen sjoege.Ik , en Jaap, beide hebben nooit bedacht dat we gewoon de koekenpan erop moeten zetten. Het ding werkt niet zonder pan, en dan ook de juiste pan. Ik zeg: this thing is too clever! Nauris verdwijnt en zegt binnen 20 minuten terug te komen met een pan. De bel gaat en Nauris staat met een sprankelend nieuwe pan, nog in de verpakking . Een duur ding. Daar gaat zijn airbnb winst als het al winst is. De wifi code is nu ook bekend. Alles vergeven en vergeten. Het leven is weer op de rails.
Elina heeft 2A4tjes van wandelingen bij de Gauja rivier neergezet. Jaap voelt er wat voor en zegt te willen lopen naar het beginpunt en de wandeling te doen. We schatten de afstanden in: het moet te doen zijn.
We gaan opstap , picknick in de rugzakken. We lopen ver, berg afwaarts, dan een heel stuk vlak. Ik zie een busstop en noteer de vertrektijden, misschien handig voor de terugweg. De wandeling zelf is prachtig. Oerbos, geen insectenaanvallen, stil, blotevoeten...
We komen bij een bron aan, we kunnen de water uit de rots zien stromen.Er is een ijzerenbeker geplaatst zodat men hier pure water kan drinken. Ik doe mijn voeten erin. Het is ijskoud, 4 of 5 graden schat ik. Al dit bron water vloeit richting Gauja.
Het pad brengt ons langs hoge kliffen waar bomen wonderlijk uit groeien.

We komen op tijd aan bij de bus zodat ik ijsjes kan halen bij de Top. Deze supermarkt is ook bij Cesis onze naaste en bevalt erg goed. De grapefruits zijn fantastisch ….komen van ver. Anders veel seizoensfruit, de pruimen zijn ook heeeerlijk.
De bus komt, kaartje kopen, mooi!
PS de wandeling is bij Cirulisi, staat op de kaart

• 21 Augustus 2020 - 12:17

Sas:

Drinken bij de bron; is that before or after your feet went into it! Nice, Jeen, some more map googling to do. Those bike are a mixed blessing, handig but at a cost.