Helsinki Dag1 - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Irene Molen - WaarBenJij.nu Helsinki Dag1 - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Helsinki Dag1

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

26 Juli 2020 | Finland, Helsinki

Voor dat ik het vergeet: er zijn foto’s te zien op waarbenjijnu …onder foto’s.

We zien vanaf de boot dat Helsinki bijna geen skyline heeft, misschien 1 hoge gebouw en een aantal torens en domes van cathedalen.Het is 18km fietsen vanaf de boot naar ons verblijf dichtbij centrum.
We hebben een aantal km gefietst. Bij een oversteek, buiten een supermarkt lopen we vlak langs een man die ons goedlachs aankijkt. Dan zie ik het Down jongetje van de boot, oh en dit moet zijn vader zijn, allebei dragen helmen. We stoppen en praten wat, maten van onze ervaringen op de boot. Even later komen de Duitse saunaster en nog een kleine zoon uit de supermarkt met ijsjes. Het gezin is op weg naar Turku, een stad in het westen van Finland. Ze gaan kamperen en idd hun fietsen zijn vol gepakt. Ze willen de fietsen op de trein doen bij centraal station maar weten niet hoe dat precies gaat, of het kan. Vader vertelt dat het Down zoontje niet van zo veel actie houdt.Hij ziet er idd niet zo gelukkig uit. Moeder komt hem omhelzen. Ze vertellen over Estland waar ze ook hebben gefietst. We zwaaien hun verder op weg , ook het jongste zoon, piep klein op zijn fiets met volle tassen.

De fietsrit brengt ons door veel groen, parklandschap. Het is zondag en er zijn veel mensen actief. We vinden een rustig plekje aan het water als stop. We merken hoe stil de Finnen zijn, al zijn ze veelal aanwezig de geluid dat ze produceren is minimaal in vergelijking wat we gewend zijn. Bij deze stop zien we een inventieve manie hoe het probleem “stompjes achter laten bij een bankje “ aangepakt kan worden : een grote blik met een steen erin op de grond bij het bankje . Daar gaan de stompjes in….mijn zus Marion heeft dit ook zo erg als hekelpunt…

Helsinki is gebouwd op diverse eilanden . Onze route laat ons hoppen van een eiland naar de volgende. We dat een eiland gewijd is aan de dierentuin. Dat lijkt me mooi.We zien van alles onderweg, te veel om te beschrijven . Bij een stop met uitzicht op water (maar natuurlijk) wijd ik mijn hangmat in. Jaap prefereert een bankje. De hangmat is speciaal gekocht voor deze trip. Die van thuis is te groot, met houten balken. Deze is super, gekocht in The Mall of the Netherlands! Ik moet wel uitkijken dat ik er niet eruit word gewipt. We moeten toch wachten voor de in-check bij Kati...onze nieuwe bazin.

We komen een halfuur vroeger aan bij Kati als wat de bedoeling is, een unicum voor ons. Ik ben vergeten te noteren bij welk nr flat we aan moeten bellen zo ik moet eerst op internet. Dat kan bij het naast liggende bar. Op de airbnb site staat alles , maar je moet wel internet voor hebben… We bellen aan maar krijgen geen gehoor. We zitten bij de voorportaal, we verwachten haar elk moment haarverschijning. Ondertussen haal ik alle internet communicatie van de laatste dagen in. Precies om 17h00, de afgesproken tijd, bellen we weer aan en krijgen gelijk een reactie . Op de Airbnb site specifeert Kati dat ze niet aan vroege arrivals doet, of late checkouts, bagage dropoffs etc.
Onze fietsen blijven buiten op een afgesloten binnenplein. Het gebouw is degelijke en de flat is pal boven de “internetbar”. Door onze raam van onze kamer kunnen we de terrasjes lui bespieden. Het is heerlijk weer dus het terras is vol. Maar ook hier is het geluid dat geproduceerd word gering, al hoor je het wel natuurlijk. Als je het raam dicht doet dan is het stil, het raam is dubbel, dubbel geïsoleerd . Kati woont met 2 katten en een hondje in de laatste kamer van de flat, de eerste twee kamers verhuurd ze. De keuken is tot onze beschikking , de badkamer delen we met z’n allen. We zullen hier 4 nachten logeren. Eerst maar naar de Lidl om de hoek.

PS We zijn dichtbij Hakaniemi aan wal gekomen.

• 01 Augustus 2020 - 08:14

Aart:

Heerlijk om jullie weer te mogen volgen, daar in den vreemden (voor mij dan). Wat schrijf je toch spannend en vermakelijk, Irene! Veel plezier, en tot het volgende verslag

• 01 Augustus 2020 - 12:16

Peter:

Mooie stad, Helsinki. Vergeet die kerk niet uit mijn reactie op jullie eerste post. Veel plezier.

• 01 Augustus 2020 - 17:33

Monique:

Fijne fietsvakantie !

Kijk uit naar jullie verhalen, heerlijk even ander nieuws
    Veel plezier . . .

• 02 Augustus 2020 - 19:10

Reinder:

Dit gaat lekker als ik zo lees. Hebben jullie wel beschermingsmiddelen tegen de muggen en knutjes want deze periode is het topseizoen vooor ze. Veel
    plezier!

• 03 Augustus 2020 - 13:00

Bon:

Klinkt goed mam & Jaap!! En te vroeg, ook op de boot! Haha.
    Geniet lekker lieverds! Kus Bon