Rustdag - Reisverslag uit Röpersdorf, Duitsland van Irene Molen - WaarBenJij.nu Rustdag - Reisverslag uit Röpersdorf, Duitsland van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Rustdag

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

28 Mei 2013 | Duitsland, Röpersdorf

Wij worden om 7h30 gewekt door werklui.Wij wonen op de eerste etage van een groot verbouwde schuur. Ze zijn bezig ook op begane grond een ferienwohnung te realiseren. Onze woning is heel nieuw (het blijkt toch sinds 2009 in gebruik te zijn maar als je zegt dat wij de eerste bewoners zijn geloof ik het ook), netjes, met openslaande deuren, of kantelramen , met parijsebalkonnetjes. Er wordt tamelijk veel gebouwd in Ropersdorf, kleinschalig, veel opknap projecten.Deze  wordt gesteund door de EU. De vader van onze gastheer leidt de bouw.

Maar wij hebben Rustdag!  Wij moeten wel nodig boodschappen doen, vooral zeep staat op het lijstje. Wij vinden een Norma in Prezlow :hetzelfde sfeer en concept als de Lidl en Aldi. Prima!

Het wordt veel, en dat geeft wat geharrewar maar het lukt de boodschappen thuis te krijgen. Wij worden natuurlijk verleidt met de mogelijkheden van Prezlow en er wordt gesproken over sightseeing maar eenmaal thuis besluiten wij daar ook te blijven, de was in de gaten houden ..Wij kunnen zelfs in de zon zitten/ liggen voor een paar uur voor een bui.

'sAvonds, na het eten (lekker veel!) wandelen wij naar de Uckersee en kunnen daar lang op een bankje op een stijger zitten. Wij zitten daar helemaal alleen, de enigste tekenen van de mensheid zijn een bootje ver uit op het water en geluiden van een feestje in een wijke ferienwoningen achter ons. Op het puntje van het meer ligt Prezlow, wij zien het in de verte liggen. Wij genieten van de rust, het vallen van het licht, en het gezicht van een naderende bui.

• 01 Juni 2013 - 15:18

John:

Ik vind jullie dapper hoor, helemaal daarheen, ver weg van thuis. Berlijn heeft voor mij toch een beetje nog een griezel-sfeertje. Vroeger was het gelegen in de DDR, ten tijde van de koude oorlog. Die volgde op de gruwelen van de 2e W.O. Alles was afgegrendeld voor het vrije Westen. Ik ben er ook geweest, toen de stad nog een eiland was in de DDR. We gingen met de bus en deze reed door de z.g. Korridor en je mocht niet van de weg af. Overal grenscontroles. En dan nog de Berlin-wall helemaal intakt. Nee, niet leuk.
    Maar ja, Ireen heeft beide oorlogen nooit gekend want in ZA, waar zij opgroeide, waren ze daarvan gespaard gebleven. Daarom kan zij nu geheel open en onbevangen daar rondlopen. Maar voor mij ligt dat toch ietsjes anders.

• 03 Juni 2013 - 22:04

Bon: