Woensdag, bezoek aan Diest - Reisverslag uit Oisterwijk, Nederland van Irene Molen - WaarBenJij.nu Woensdag, bezoek aan Diest - Reisverslag uit Oisterwijk, Nederland van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Woensdag, bezoek aan Diest

Door: Jaapenirene

Blijf op de hoogte en volg Irene

07 April 2012 | Nederland, Oisterwijk

Woensdag 4 april.

Wij ontbijten in de grote keuken van Johan en Chris. Hij's aan het werk en zij scharrelt verder in de keuken terwijl wij haar eigen gebakken brood eten. Naderhand komt ze ook erbij zitten, lekker gezelsen. Ze gaan vanavond naar een auditie voor een koor. Haar man is zowat verzekert van een plek maar bij haar is het spannend. Zij vertelt hoe er eigenlijk geen relaxt, ameteur-muzikant circuit is in Belgie. Als je mee wilt doen is het allemaal hoogspanning en perfectie. Nou hebben wij Chris horen oefenen in het galmend, groot huis en ze heeft een prachtige stem. Ze oefent dan een moeilijk chanson. Chris heeft al haar emoties hoog zitten en nu maakt zij hier ook drukte over...Ik ben wel heel benieuwd of ze gekozen wordt....

Enfin, dat ter zijde..

Wij bezoeken Diest : een oude stad , ik geloof dat ze in 1200 stadsrechten kregen. Wij bezoeken de museum, en doen 'smiddags een stadswandeling. Er is ook de weekelijkse markt dus wij kopen lekker fruit (maar moeten wel de hele dag mee zuilen, maar ok)De Oranjes ( de familie van Oranje-Nassau) hadden het hier voor het zeggen voor 300 jaar, totdat Napoleon daar een eind aan maakten. Een Filip-Willem ligt hier begraven in de Grote Kerk. Die is dicht tot het seizoen begint dus er lijkt geen hoop op het van binnen te bekijken (zoals altijd, wij maken in de vakantie goed aan kerk bezoeken wat wij in de rest van ons leven niet doen)

Wij lopeb deOranje route door de stad . De Begijnhof is in Diest ook beroemd ( het staat op de Unesco lijst). Als wij die kerk proberen te bezoeken komt zojuist de pastoor daar uit, zich aan het haasten naar eucharistenviering in de Grote Kerk. Hij nodigt ons uit om daar te komen. Nou wie weet..

De restaurantje is dicht (ook hier is het nog allemaal erg rustig) maar wij kunnen heerlijk gebruik maken van hun tafels en stoelen om onze eigen versnaperingen van de markt op te peuzelen.(En als de restaurant open zou gaan zitten wij in de start blok om hun geadverteerde soep te bestellen) Dan is de zak gelijk wat lichter...Heerlijk daar ook gezeten in de zon...

En , verrip als wij de wandeling af maken zien wij dat de Grote Kerk open is en wij kunnen net het staartje van de viering nog meemaken, en vervolgens toch wat rondlopen in de kerk. Wij kunnen de graf niet ontdekken maar wij worden wel uitgenodigd om bij de viering aan te sluiten voor een broodje (,) Dat doen wij maar niet.

En wij eindigen de dag weer lekker thuis op de kamer. Jaap leest wat strips die daar liggen en ik lees of blog. Ik ben echt ook doodmoe...

• 07 April 2012 - 07:44

Margot:

Je schrijft heel leuk!!! Fijn om jullie zo te volgen. Groetjes van ons.

• 07 April 2012 - 08:40

Peter:

Ik ken dat... Alleen in vakanties in een kerk komen. Veel plezier verder en houdt ons op de hoogte. Altijd leuk om over jullie avonturen te lezen.

• 07 April 2012 - 15:31

Bon:

Lekker aan het genieten, super om te lezen. Veel plezier nog en ik zal vanavond even een zonnedans doen. Liefs Bon

• 08 April 2012 - 10:30

Theo En Thea.:

Hallo Jaap en Irene,
    Fijn dat jullie zo genieten van de fietsvakantie!Vorig weekend hebben wij genoten van jullie woonomgeving;Den Haag.Heel gezwllig met z'n 5en,vanwege ons 30 jarig huwelijksjubileum.Nog fijne dagen toegewenst;tot 30 april!

• 08 April 2012 - 22:36

Hoi Jaap En Irene, :

Was het de kerk bij de Grote Markt? Die ziet er nogal wrakkig uit. En staat gedeeltelijk inde steigers op de Google Street View.