Karde dag 1 - Reisverslag uit Kärde, Estland van Irene Molen - WaarBenJij.nu Karde dag 1 - Reisverslag uit Kärde, Estland van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Karde dag 1

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

07 Augustus 2020 | Estland, Kärde

We hadden nog voorraden maar die zijn op. We moeten boodschappen doen. We fietsen terug naar de hoofdweg en 4km op de drukke weg richting Jogeva. We stoppen eerst bij een uitzichtpunt :trappen klimmen omhoog, stukje door het bos. Komen we aan bij een graf van een meisje van adel,21 jaar wie zelfmoord heeft gepleegd omdat zij verliefd was op een “ploughboy” . Dit was haar geliefde plek vanwege het uitzicht. Nu is er geen uitzicht door de begroeiing.
De boodschappen is bij een kleine COOP, piepklein volgens Marelli. Als ik eruit kom heb ik het gevoel dat ik net boodschappen heb gedaan bij een slordige EKO winkel: tassen vol goeds. Kefir komt ook in plastic : 59c/L, die lekkere volle.
Ik ga kokkerellen in de buiten keuken, we hebben de toko voor onszelf. Afgelopen nacht waren er een rustig stel. Ik ben ervan bewust dat dat elk moment kan veranderen. Marelli zegt de gehele zomer volgeboekt te zijn.
Aan de eind van de dag gaan we op stap. Eerst een stukje fietsen en daarna een wandeling door moerasgebied. Het zou heel mooi moeten zijn , de attractie van deze plek. Ook Antenas heeft het aangeraden. Jaap smeert zich vol met Azaron, je ruikt hem van ver. Ik heb altijd zonblok op, dat lijkt meestal wel genoeg, al heb ik een Italiaans goedje bij me, nog van wanneer ik richting Young kampeerde. De wandeling is door oerbos, al zijn er wel rechte slootjes dus door mensen bewerkt. Het is een blote voeten wandeling van jewelste , veel boomwortels, mos, soms veert de ondergrond. Dat mis je met schoenen. Ik heb het gevoel dat schoenen , al zijn het sandalen , je verwijdert van het echte…Maar Jaap is ervan niet te overtuigen, al beluur ik hem soms met blote voeten (niet hier natuurlijk)
We worden gepasseerd door 3 stevige jongens , serieuze vissers. We zien een man aan de overkant van een sloot met een emmer: een verzamelaar.
We komen aan bij het water, niet heel veel te zien door alle riet en begroeiing.We horen de vissers praten maar kunnen hun niet zien. Een toren zou er moeten zijn, daar lopen we naar toe maar die is er niet meer. We zien de fundaties. Het kruisje was er niet voor niks op het infobord...
We gaan terug. Jaap slaat om zich heen met zijn pet, rechts links. Ik heb mijn goedje ook her en der op gedaan, haastig want zo gauw je stil staat word je aangevallen door alles wat steekt . We gaan terug, komen de verzamelaar tegen. Zijn emmer is tot de nok vol met bessen, hij is bezig een andere, kleinere container te vullen. Ik vraag hem of ik een foto van hem kan maken. Hij lacht met een tand. Ik proef die kleine donkere besjes van een struik: niet lekker. Vast bedoeld voor thuis stokerij.
Thuis nemen de schade op van het stekerij: Jaap laat zijn hand zien: allemaal steekjes met kleine witte bultjes, ook bij zijn wang. In de loop van de avond worden beide plekken steeds dikker. Doe maar spuug erop zeg ik, altijd goed je eigen speeksel.
We hebben het terrein voor onszelf, toch geen buren deze avond.

  • 15 Augustus 2020 - 03:29

    Herman:

    Jaap van harte beterschap gewenst...! Komt gauw weer goed.

  • 16 Augustus 2020 - 14:45

    Sas:

    Amazing the insects you are encountering!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 04 Mei 2011
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 140926

Voorgaande reizen:

23 Juli 2020 - 05 September 2020

Fietstoer Helsinki, Estland, Letland

11 Maart 2018 - 15 April 2018

Zuid Afrika 2018

14 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Fietstocht door Denemarken

13 Mei 2016 - 27 Mei 2016

Italie (zonder Jaap)

03 September 2015 - 26 September 2015

Irene en Young naar Bologna, Italie

14 Mei 2015 - 17 Mei 2015

Breda Jazz met vrienden op de fiets

11 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Jaap en Irene in Maleisie

11 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Jaap en Irene in Maleisie

15 Augustus 2014 - 20 Augustus 2014

Molenpolder, Utrecht

22 Februari 2014 - 27 Maart 2014

Zuid Afrika met Thea en Theo

24 November 2013 - 02 December 2013

Treinreis naar Frankfurt, Remscheid en Dinslaken

19 Mei 2013 - 21 Juni 2013

Fietsen van Berlijn tot Hamburg

30 Maart 2012 - 14 April 2012

Fietsen in Oost Vlaanderen en Limburg

19 Mei 2011 - 28 Juni 2011

Fietsen in Zweden

Landen bezocht: