Dag 3 Soweto - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Irene Molen - WaarBenJij.nu Dag 3 Soweto - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Dag 3 Soweto

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

13 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Soweto

Annemieke suggereert een bezoek aan The Hector Pietersen museum wat in Orlando East is, een deel van Soweto : South Western Townships. Het is een enorm gebied , voornamelijk 'zwart'. Dat is altijd zo geweest. Dit is mijn eerste bezoek ooit aan Soweto .
We kunnen heel makkelijk voor de deur parkeren. Hector Pietersen was een jongen van 13 jaar wie gesneuveld is door toedoen van de Soweto riots op 16-06-1976. Zijn ouders hadden destijds zijn Originele Bantu naam veranderd naar deze 'to give him a better chance in life'
Wat was nu het geval? De regering had een wet uitgeroepen dat de voertaal in het onderwijs voortaan Afrikaans zou zijn voor de Zwarte bevolking.This was the last straw , in de ogen van de jeugd...  Met demonstraties als gevolg.Duizenden kinderen kwamen die dag bij een.De politie (de uitvoerende macht van de Apartheid) heeft met harde hand de boel geprobeerd te verdrijven. Traangas, rubberen kogels en echte kogels werden gebruikt. Ik ben de statistieken vergeten, maar er zijn kinderen gesneuveld en verminkt.Ook in de dagen daarna. In het museum komt de openbaring van een stuk geschiedenis waarvan ik bijna niks van af weet. Erg ingrijpend. Ik heb geen idee waar ik die dag was en waarom ik zo weinig aandacht aan deze kwestie destijds heb gespendeerd. In 1976 was ik eerstejaars student op de Witwatersrand Universiteit. Studenten daar hebben ook gedemonstreerd  in de dagen daarna, als steun betoog ....Ik heb alleen een hele vage herinnering eraan. Dit is nu een verrijking....om beeld te krijgen hoe het werkelijk was buiten mijn beschermend bestaan.

Na afloop wandelen we door de omliggende buurten,door de straten waar de demonstraties destijds plaatsvonden. Langs het huis van Nelson Mandela wat nu een toeristische trekpleister is geworden, het huis van Desmond Tutu, wat nog door hem gebruikt wordt. We zitten even aan de kant van de weg....schoolkinderen lopen in groepjes naar huis.Gelukkig hebben ze een heel andere jeugd als die van rond '76 al is het zwarte onderwijs nog schandalig slecht aldus Annemieke.

We kopen wat fruit van een straatkraam. Heerlijk!

En 'savonds mogen we de Cineclub van A&G meemaken. Vrienden komen een film kijken. Alvorens wordt er fantastisch lekker gegeten! Het is heel gezellig.

  • 20 Maart 2018 - 11:14

    Peter:

    Ik neem aan dat de Z-A regering van destijds er graag zo weinig mogelijk aandacht aan besteedde en dat je er daarom te weinig van hebt meegekregen. Een goede inhaalslag dus.

    Heerlijk dat verse, rijpe, fruit.

    Lijkt mij een hele leuke avond te zijn geweest. Lekker eten kun je er, weet ik uit ervaring. Dreig ietwat jaloers te worden. Nee, hoor ik gun het jullie van harte, maar ik zou graag ook weer eens willen gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 04 Mei 2011
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 141489

Voorgaande reizen:

23 Juli 2020 - 05 September 2020

Fietstoer Helsinki, Estland, Letland

11 Maart 2018 - 15 April 2018

Zuid Afrika 2018

14 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Fietstocht door Denemarken

13 Mei 2016 - 27 Mei 2016

Italie (zonder Jaap)

03 September 2015 - 26 September 2015

Irene en Young naar Bologna, Italie

14 Mei 2015 - 17 Mei 2015

Breda Jazz met vrienden op de fiets

11 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Jaap en Irene in Maleisie

11 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Jaap en Irene in Maleisie

15 Augustus 2014 - 20 Augustus 2014

Molenpolder, Utrecht

22 Februari 2014 - 27 Maart 2014

Zuid Afrika met Thea en Theo

24 November 2013 - 02 December 2013

Treinreis naar Frankfurt, Remscheid en Dinslaken

19 Mei 2013 - 21 Juni 2013

Fietsen van Berlijn tot Hamburg

30 Maart 2012 - 14 April 2012

Fietsen in Oost Vlaanderen en Limburg

19 Mei 2011 - 28 Juni 2011

Fietsen in Zweden

Landen bezocht: