Dag 15 Van Mopani naar Magoebaskloof - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Irene Molen - WaarBenJij.nu Dag 15 Van Mopani naar Magoebaskloof - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Dag 15 Van Mopani naar Magoebaskloof

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

10 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Wij vertrekken met regen, het heeft in de nacht ook al veel geregend, zonder onweer. Een goede dag om te vertrekken, de dieren zullen zich schuil houden, en ja...dat doen ze ook.

Even een spannend moment bij een overgelopen brug. De auto wordt van onderen goed gewassen tijdens de oversteek. Als we deze weg niet zouden kunnen nemen zouden we wel heel ver om moeten rijden..

Wij stoppen bij een archeologische site. Er is wat tentoongesteld maar het bezichtigen kan allleen onder leiding van een gids maar op een maandag , vandaag is die vrij. Maar als wij een beetje gaan neuzen rond de hutten met tentoonstelling komt toch een meneer op de proppen: hij zal ons gidsen. Het verhaal kent hij uit zijn hoofd en het is leuk om de artifacten van het leven hier te zien. Dit geschiedinis kregen wij niet op school: hoe de bevolking leefde met ijzersmederijen waar de vrouwen niet bij mochten want het ijzer erts werd heilig geacht. En hoe de chief op zijn troon zat, de mannen op stenen om zich heen. Zij discusseerden hun 'problemen' en dronken dan bier.Nee, de geschiedinis op school ging over van Riebeeck, de Voortrekkers, de oorlogen en het winnen van fronten, de blanke veroverij. 

Het is ondertussen droog, heerlijk weer. Ook deze rit had bloedverstollend heet kunnen zijn. Daar was ik echt bang voor tijdens het boeken.Wij boffen ontzettend met deze koelte.

Wij verlaten het KP via de Phalaborwa gate. De meneer bij de boom geeft mij een hele strenge blik maar maakt zonder morren de boom open.

De weg naar Tzaneen is goed. De potholes waarvoor men had gewaarschuwd blijven gelukkig uit. Shoppen en pinnen in Tzaneen. Ik ga vol zelf vertrouwen pinnen met mijn credit card. Geen schoegen. 0 rand wordt gegeven. Weer proberen. Ook niks. Stop! Waarschuwt mijn innerlijke stem. Deze kaart mag ik absoluut niet verliezen. Theo! Kom jij maar pinnen, onze rots in de branding.

Het kan zijn dat mijn limiet is bereikt maar daar twijfel ik aan. Onzekerheid groeit als de pin door mijn hoofd maalt. De code dat hiervoor z'n prettig cadance gaf is als sneeuw voor de zon vertrokken. Ik raak ervan overtuigd  dat ik mijn pin helemaal kwijt ben ;het is  vervlogen. ' Je had het op moeten schrijven' zegt de groep. ' Ja, maar ik wist het. Jaren lang zonder het te gebruiken! ' Het is alsof mijn hersen een smurrie is geworden.
Als ik bij Saskia ben zal ik de credit card mensen bellen, dat moest ik toch al doen om mijn crediet te verhogen, maar dan vraag ik hun hoe zit het met de pin...

Op naar Magoebaskloof: als wij van de mooie  hoofdweg afslaan naar de oprit  van onze logies wordt het spannend. Het is zowiezo al nat en mistig, de ramen beslaan , iedereen in hoogspanning, waar komen we terecht? "Birder's cottage' We klimmen deze nauwe, hobbelige weg voorzien van allerlei ondergronden: dan weer losse stenen, dan gestampte klei, af en toe nette bakstenen. Het is alsof de farms zelf hun stuk weg hebben voorzien van iets. Een maal slippen de wielen van batonnen strips, daar moet ik dan echt tegen de vegetatie sturen om erop te blijven , maar voor de rest houdt onze volgeladen Toyota Avance zich karig: geen krimp!

Als wij aankomen op onze stek! Wat een beloning! Een giga keuken voorzien van alles (behalve een citrus pers), een kamer met buitten wc, douche en bad voor T&T, een gezellige woonkamer, een binnen badkamer, en een slaapkamer voor Jaap en ik waarbij ik de bovenverdieping gebruik en hij de onderste. Ook eens lekker een keer! Er zijn wel 3 deuren 2 openslaand naar onze boventuin, met terras, en dan eentrap naar de ondertuin ook met bankje en dompelbad. Er liggen verschillende stenen waarop men vogelzaad mag leggen , om het spotten te vergemakkelijken. En, als je tussen de bomen kijkt, hebben we uitzicht op een kloof, met waterval. 

  • 25 Maart 2014 - 21:19

    Peter:

    Wat is het toch prachtig in Afrika.

    Bedankt voor de verjaarskaart. Was prachtig op tijd. Heel erg attent.

  • 25 Maart 2014 - 22:58

    Reinder:

    Heb je je pincode alweer herinnerd? Gebeurt wel meer in sommige omstandigheden, bij stress, vermoeidheid en zo.

  • 26 Maart 2014 - 21:06

    Bon:

    Oh leuk wij gingen er toen in bij Phalaborwa!
    Ik word alleen bij het lezen van dat cc-gedoe al nerveus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 04 Mei 2011
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 141641

Voorgaande reizen:

23 Juli 2020 - 05 September 2020

Fietstoer Helsinki, Estland, Letland

11 Maart 2018 - 15 April 2018

Zuid Afrika 2018

14 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Fietstocht door Denemarken

13 Mei 2016 - 27 Mei 2016

Italie (zonder Jaap)

03 September 2015 - 26 September 2015

Irene en Young naar Bologna, Italie

14 Mei 2015 - 17 Mei 2015

Breda Jazz met vrienden op de fiets

11 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Jaap en Irene in Maleisie

11 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Jaap en Irene in Maleisie

15 Augustus 2014 - 20 Augustus 2014

Molenpolder, Utrecht

22 Februari 2014 - 27 Maart 2014

Zuid Afrika met Thea en Theo

24 November 2013 - 02 December 2013

Treinreis naar Frankfurt, Remscheid en Dinslaken

19 Mei 2013 - 21 Juni 2013

Fietsen van Berlijn tot Hamburg

30 Maart 2012 - 14 April 2012

Fietsen in Oost Vlaanderen en Limburg

19 Mei 2011 - 28 Juni 2011

Fietsen in Zweden

Landen bezocht: