Dag 15-21  Kommetje - Reisverslag uit Hout Bay, Zuid-Afrika van Irene Molen - WaarBenJij.nu Dag 15-21  Kommetje - Reisverslag uit Hout Bay, Zuid-Afrika van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Dag 15-21  Kommetje

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

29 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Hout Bay

Het is heerlijk slapen in de caravan, het matras is stevig en zo wijd als de caravan zelf. Je voelt het niet als de ander draait.Het wordt koud 'snachts, Ik slaap met een trui met capuchon over mijn hoofd.
'sOchtends  ben ik al vroeg op het strand om mijn oefeningen te doen. Wandelaars met honden zijn mijn metgezellen. Het is elke keer anders, het licht, de wind, de wolken...
We ontbijten met Fyko en Gabrielle, wij met fruit en cruesli en zij met avocado's en kleine yoghurtjes. Fyko treedt op zijn praatstoel en dat is baie interessant. Fyko blijkt een ware levend encyclopedie te zijn. Van elk bedenklijke onderwerp kan hij zo diverse feiten uit zijn mauw schudden, tijdlijnen of relaties beschrijven, of hij snijdt zijn rijke, diverse verleden aan.Een Maarten van Rossem maar dan met een grovere mond en , nog meer,cynisme en humor.Als Fyko afdruipt dan is Gabrielle aan het woord over haar familieleden, haar historie, ook boeiend. Er wordt veel gelachen.We vervelen ons geen moment. Ieder is blij : wij om er te zijn en zij om bezoek te ontvangen en een luisterend oor voor alles wat ze te vertellen hebben. Zij zijn ongeveer 13 jaar samen. Wij zijn hun eerste bezoekers in Kommetje, althans loges in de caravan.
Als dat ergens in de loop van de ochtend afloopt gaat ieder paar zijn eigen weg.
Wij verkennen de buurt, wandelen wat, zitten wat, kijken wat.
Een paar km ten zuiden van Kommetje is de 'Coastal conservancy Witsands', een streek langs de kust van een aantal km. Er is entree geld en er zijn geen honden toegelaten. Deze combinatie zorgt ervoor dat wij al deze kms zowat voor onszelf hebben! We doen ons lopen, zitten, kijken in series de hele dag door.Jaap verzamelt schelpen en ik foto's en ik kijk door de verrekijker. Er zijn vele groepen grote vogels : Sacred Ibissen zijn mijn allerfavorite. Kelpwouden groeien langs de kust, ze beschermen de kust ook. Veel spoelt aan en zorgt voor allerlei leven bv zandvloeien en pissebedden.Die springen voor je voeten maar je voelt ze niet. Een Kelp stengel kan tot 7m lang zijn. En alles met het constante ruis van de oceaan , de golfslag eindeloos fascinerend.
Scarborough strand is ook prachtig. Er komen honden dus minder vogels, heel duidelijk dat dat het verschil maakt.
We bezoeken de Silvermine trail, een wandeling hoog in de bergen rondom de Silvermine dam.
s'Avonds eten we samen met F&G. Wij doen de catering grotendeels (omdat dat vegetarisch eten zo moeilijk is) maar de geluiden laten blijken dat het goed valt.Ik gebruik mijn schapenvacht en onze dekbed (alle beddengoed was nieuw ingekocht voor onze bezoek) als wonderbag. We zitten buiten onder de luifel van onze caravan. Als het regent, wat het wonderlijk veel doet gedurende onze bezoek, wordt de regenwater opgevangen in een strategische geplaatste emmer. Soms moeten we deze zelfs wisselen zo vol raakt  die.Het gepraat gaat onverminderd door al gaat Gabriella vroeg naar bed. Avonden vol vermaak.Bijzonder!

• 04 April 2018 - 11:49

Nicoline:

Superleuk om te lezen, en fijn dat jullie zoveel gelegenheid hebben om bij te praten!
    En geniet van die prachtige omgeving daar: ik was er twee keer en vond het geweldig.

• 04 April 2018 - 12:19

Peter:

Blijft een prachtig land, Zuid-Afrika. Als het kan, neem dan bij je oefeningen je camera mee. Die foto’s in het vroege ochtendlicht zijn prachtig.

• 04 April 2018 - 12:41

Reinder:

En Jaap, ruist de zee anders in die schelpen dan hier?
    Kelp is dat eetbaar, het zal wel vol zitten met mineralen zoals jodium.. Veel plezier!