Dag 19 Van Aarhus tot Vinniers - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Irene Molen - WaarBenJij.nu Dag 19 Van Aarhus tot Vinniers - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Dag 19 Van Aarhus tot Vinniers

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

02 Juni 2017 | Denemarken, Århus

Het is mooi weer , gelukkig. Een fietsroute leidt ons vlak langs de kust, prachtig maar het is grint en dat is funest. Dat skippen we. We fietsen veelal rondom de baai: Aarhus-Ebeltoft. We passeren een energie-centrale en bestuderen die zorgvuldig.Zo vaak kom je niet in de nabijheid van een. Een beetje damp komt uit de schoorsteen.Een slagboom sluit een open hek. Je ziet of hoort geen mens.
Onze picnikplek is vandaag op de mooiste plek tot nu toe: achter ons drassige water en voor ons zacht klotsende baai. Ik denk dat Jaap zijn huidige serie bijten daar heeft opgelopen: zandvliegjes. Ze pikken altijd op hem liever als ik met zijn vitaminerijk bloed in tegenstelling tot mijn huid doordrenkt in zonnebrand, een ideale multi-use goedje. Maar hoe ik het ook aanprijs, Jaap smeert niet.
Her eerste wat ons tegenmoet komt als wij Karina's laan op lopen is een vlooeienmarkt: meubelement van allerlei soort, kledingrekken, een stelage  met plantenpotten...Al gauw komt Karina aanstuiven en begroet ons met een hug.Welcome! lacht ze, let me show you your spooky attic. Zo wordt het genoemd op de airbnb website: eerst een spooky attic door een aan het eind een kleine kamer. We hebben uitzicht op groen en het is stil.Karina laat de rest van het huis zien waar we de faciliteiten delen met haar en Kaspar, een Chileen wie sinds een week in een caravan op het erf woont. Hij klust voor Karina in ruil voor kost en inwoning.Zijn engels is gebrekkig.
Er wordt buiten in een open schuur gekookt. Daar stallen we de fietsen.
Karina is ook een dealer in Aloe Vera producten. Zij vertelt 2de hoogste in die piramide te zijn. Een groot omgebouwde stal dient nu als haar AV showplek, werk buro, een grote eettafel cum opmaak tafel voor AV dames, en een groot zithoek.
Er naast, de andere kant van dit gedeelte van het huis verhuurt Karina een 6 persoons vakantiewoning voor 1200 kronen/ dag. Die wordt momenteel verhuurt.
Dus, Karina heeft 3 bronnen van inkomsten: de vlooienmarkt waar alles 10DK kost behalve dat met een prijskaartje erop ; of men kan een zak vullen en voor  50 kronen.Men stopt het geld in een doosje aan de wand, zelfbediening dus. Dan de Aloe Vera, en het verhuur van logies. In de winter schrijft Karina. Ze heeft een boek van 90 bladzijdes geschreven, via Amazon verkrijgbaar. Het gaat over haar verhaal: 6 jaar geleden raakte ze overspannen als manager voor Ikea. Ze besloot het roer om te gooien. Zij kocht een ruine en heeft het zelf stap voor stap opgebouwd tot wat het nu is. Ze heeft er dagelijks onderhoud aan alle bovengenoemde en ze wil steeds een deel opknappen, isoleren, verfen enz. Ze is heel blij met de verandering in levenstijl. Ze is nu veelal buiten en niet in een neon-verlichte Ikea.
Dit vertelt Karina terwijl wij met z'n tweeen boodschappen doen. De supermarkt is loopafstand. Oa koop ik 6 grapefruits, 6dk per stuk. Heerlijk groot!
Jaap en ik koken/ eten terwijl Kasper en Karina bezig zijn met een telefoonkaart voor Kasper: heel ingewikkeld en tijdrovend. Kaspar steldt bellen hoog in het vaandel.