Dag 3  Van Kubuta  naar Tambuti - Reisverslag uit Manzini, Swaziland van Irene Molen - WaarBenJij.nu Dag 3  Van Kubuta  naar Tambuti - Reisverslag uit Manzini, Swaziland van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Dag 3  Van Kubuta  naar Tambuti

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

26 Februari 2014 | Swaziland, Manzini

Wij nemen afscheid van onze gastouders, de meisjes zitten aan de schooltafels en maken geen misbruik van het interrumperen. Wij horen nog even wat over de bananenboom en hoe unique het proces is, en als laatste mogen we nog van een vrucht eten dat alleen in Swaziland te vinden is. Rood, met witte sap, heel apart. De groep is onzeker of ze hem lekker vinden.

De  zandweg op: rural Zuid -Swaziland. Wij voelen als vorsten hoe wij zwaaien tegen kinderen, moeders, allerlei voetgangers, wij in onze sprankelend blauw Toyota Avance. Vele scholen, kindertjes in school uniform (duur weet ik nog van mijn jeugd) jonge kinderen zelfstandig naar huis aan het gaan. Wij stoppen bij een kraam op zoek naar fruit, maar deze kraam verkoopt alleen maar snoep, lollies enz. Architectuur: alles van traditionele hutten (weinig) tot eenvoudige vierkante blokken (veel) tot golfplaat krotten(soms) Alles in puur afrikaanse stijl. Thea vindt het allemaal fantastisch, wil steeds foto's maken en dat doet ze ook. Stoppen is gemakkelijk want het verkeer is schaars.

Vervolgens op het asfalt, gelijk een andere sfeer. En de stress van potholes, lang niet overal maar op een stuk weg, heel veel! Het is warmer in deze streek, te warm en droog voor bananen. Maar goed voor wild! De bush is erg dicht, d'as minder gunstig voor spotten.

Mr Smart is onze gastheer. Hij legt het plattegrondje uit en een plek waar wij mogelijk, 'if you're lucky' krokodillen kunnen zien aan het zonnen op zandbanken . Dit plekje is een prive lodge maar de mensen zijn er kennelijk maar zelden.Vol verwachting rijden we naar onze tented camp op de zuid zijde van Mbuluzi , in tween gesneden door een verharde weg (jammer)

Als Thea en ik als eerste onze veranda en terras betreden raken wij helemaal stil, wat een pracht : het uitzicht op de Millwane rivier en al zijn begroeing, het zwembadje, de geluiden van de bush. En dit alles voor ons de komende 3 dagen!

• 02 Maart 2014 - 09:08

Nicoline:

Ha Irene en Jaap, ik kreeg nietsvermoedend op deze zonnige zondagochtend een mailtje dat jullie op reis zijn: geweldig! Ik ga jullie natuurlijk weer volgen via dit reisblog. Geniet ook namens mij van Swaziland en natuurlijk ZA en doe al mijn familie daar veel groeten!

• 03 Maart 2014 - 08:30

Peter:

Millwane rivier. Memories.

• 03 Maart 2014 - 17:39

Reinder:

Hoi Irene en Jaap, beter weer dan hier. Alleen die kaart bij de mail Kabuta ligt niet in Duitsland hahsha! Veel plezier!

• 16 Maart 2014 - 23:05

Bon:

Ooh klinkt allemaal fantastisch! Afgezien van het spannende verhaal van dag 1 - het zoeken van jullie stek in het pikdonker!