Van Stralsund naar Zingst - Reisverslag uit Zingst, Duitsland van Irene Molen - WaarBenJij.nu Van Stralsund naar Zingst - Reisverslag uit Zingst, Duitsland van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Van Stralsund naar Zingst

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

08 Juni 2013 | Duitsland, Zingst

Jaap heeft een route voor ons. Hij heeft, zoals gewoonlijk zich gebogen over de kaart de avond ervoor en een lijstje plaatsnamen opgesteld. Het is een gedoe om uit de stad te komen ( groter als wij dachten ) maar daarna gaat het super : lekker fietsen door rustig mooi gebied, op asfalt. Af en toe wel dezelfde formule als op Rugen maar hier hebben ze vangrails tussen de bomen en de weg.

In Barth stoppen wij , eerst om aardbeien te kopen. Het is aardbei seizoen en wat zijn ze lekker! Overal ,bijna op elke straathoek heb je rode ronde kraamkarretjes vol aardbeien. Ik doe zo entousiast dat de verkoopster mijn hand pakt als zij mijn kleingeld terug geeft. Op het mooi groot plein pieknikken wij terwijl wij   kijken hoe de jongens de meisjes in het fonteyn kiepen met veel gegil. Het is het weer d'r voor. Nog steeds prachtig!

In Zingst vinden wij onze jeugdherberg, een primeur voor ons: nooit eerder in een jeugdherberg geslapen. Het gaat er wat meer officieel aan toe. Thuis al , daar moest ik een stapel papieren ondertekenen en terugsturen voor een bepaalde datum. Niet dat wij lid hoefde te worden, het blijkt dat je dan extra moet betalen maar daar heeft onze jungfrau door haar vingers gekeken omdat dit onze eerste keer is. Hier hebben wij half pension, dus geen kook faciliteiten. Gelukkig vind ik in een soort vergaderruimte een koelkast (oa voor de aardbeien) Hij is leeg , ik zet hem aan. Er zijn veel ruimtes maar ze lijken allemaal wel op vergaderruimtes, zelfs die met een TV. Jongelui mogen niet loungen. De entourage is op eerste gezicht ongezellig, onaangekleed maar het went snel. Onze kamer (met een wastafel) , ligt erg gunstig wat betreft het sanitair. Ik denk niet dat het mijn verbeelding is: als je vantevoren bespreekt en betaald dat je goodwill creeert.Maar mogelijk hebben ze gewoon naar onze geboortedata gekeken.

Na het eten (wij konden gelijk aanschuiven) verkennen wij Zingst. Chique! Netjes! Een badplaats zonder de uitstraling van een badplaats. Boutiquejes en duuruitziende restaurants flankeren de Strandweg. Op het strand is er een mooie pier, Een kunstenaar (? Lindens) heeft de boel mooi aangekleed, met gebruik van kiezels en hout. En, Zingst houdt een fotomanifestatie in samenwerking met National Geographic oa. Wij worden getrakteert op een prachtige tentoonstelling op het strand : meters hige foto's van de reuzen van de zee (allemaal bedreigd of aan het uitsterven) Wij rusten uit in een rieten mandje waar je benen op een verhoging  kunnen en kijken naar het zonsondergang in de Oostzee.

• 17 Juni 2013 - 16:57

Peter:

Blij dat de oudere jongeren een jeugdherberg hebben gevonden