Paas Maandag, Fietsen naar Maastricht - Reisverslag uit Oisterwijk, Nederland van Irene Molen - WaarBenJij.nu Paas Maandag, Fietsen naar Maastricht - Reisverslag uit Oisterwijk, Nederland van Irene Molen - WaarBenJij.nu

Paas Maandag, Fietsen naar Maastricht

Door: Jaapenirene

Blijf op de hoogte en volg Irene

15 April 2012 | Nederland, Oisterwijk

Maandag 9 April 2e Paasdag

Guy is jarig vandaag, jammer dat ik daar geen aandacht aan kan spenderen. Ik hoor later dat Bonnie hem heeft gebeld, mooi.

Vandaag verlaten wij het kasteel , onze knul zwaait entousiast en met brede grijns vanuit het cafee raampje. Het is nog vroeg en bovendien blijft zijn zaak dicht vandaag maar toch is hij d'r.
Wij fietsen naar Tongeren. Dat is ook een stad die stadsrechten kreeg in de Romeinse tijd. Het had een verdedigende functie toendertijd, en passend vinden wij daar de Gallo-Romeinsmuseum, uitgeroepen tot Europees museum van het jaar 2011. Dat is een mooie titel maar zo blij zijn wij er niet mee want het lijkt alsof  de gehele Limburgse bevolking ook een bezoek brengt  op deze kille, natte dag. Wat een rij! Ik dacht al toen ik de planning maakte, och jammer dat wij op een  feestdag naar deze museum moeten gaan, dinsdag zou veel beter zijn, maar ja, het kwam zo toch beter uit. Anders hadden wij te weinig tijd voor Maastricht.

De museum heeft een permanente deel, en een tijdelijke:Sargolossus. Dat deel valt tegen: het is ontsettend druk en ze proberen de boel te dramatiseren , maar dat is veel bombarie voor niks denken wij. Maar de permanente is mooi, zeker en wij blijven tot sluitingstijd. Dan naar Maastricht :18km., net over de Maas en dan op de rechterkant.Het regent dus wij gaan linea recta en zijn er om 19h45. Mooi.

Inge is onze gastvrouw. Zij woont alleen maar heeft haar huis gevuld met studenten (nou 2), plus ons . Dat betekent dat zij haar bed op geeft voor ons, zij slaapt in de kamer ernaast, op de slaapbank. Haar slaapkamer is prachtig, met een mooi balkon en uitzicht op een boerenheuvel. Zij woont vlak over de grens en wij gaan na de thee, eten bij een Chinees. Die is weer net in Belgie. Het Chinees is heerlijk, je kan altijd goed bij een Chinees terecht. Het was ver na 21h00 maar geen enkel probleem.

Wij hebben de sleutel van Inge gekregen dus da's heel fijn. Een van de studenten , onze buurman, is van Litouwen. Hij heeft de gewoonte om 'savonds te Skypen met lui aldaar. Dat gaat eindeloos door , je hoort zowat elk woord zonder het te verstaan. Het huis is tamelijk gehorig in vergelijking met de huizen in Belgie. Daar waren de huizen heel solide, echt goed gebouwd.
Voor de rest zien wij onze buurman weinig. Hij eet een kookt op de zolder etage waar de andere studente woont. Zij is momenteel in Parijs. Inge heeft heel vernuftig een keuken gemaakt op de vliering, daar mogen wij ook gebruik van maken in de avond . Dat is super: morgen een eigengereide prak!

• 17 April 2012 - 07:59

Peter:

Ik ben op een sneeuwerige dag in dat museum in Tongeren geweest en toen had ik bijna het museum voor mijzelf.
    Dan komt het mooi tot zijn recht. Het is niets als je door een mensenmassa door zo'n plek wordt gedragen.